Köpvillkor Villa Spa Sweden AB

 

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@villaspa.se.

1. Om Villa Spa Sweden AB

Företaget har sitt säte i Sölvesborg. Företagets postadress är Markgatan 21, 29432 Sölvesborg.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@villaspa.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@villaspa.se.

3. Leverans

Våra normala leveranstider är 2-4 arbetsdagar. Varor som är rest-noterade levereras normalt inom 6-8 arbetsdagar.

Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@villaspa.se.

3.1 Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr.

3.2 Felaktig leveransadress

Om du har angett felaktig leveransadress och upptäcker det först efter att varan skickats från oss så förbehåller vi oss rätten att debitera dig 250 kronor för att täcka kostnaden för att ändra leveransen hos fraktbolaget. Vi skickar då ut en faktura till dig som ska betalas inom 15 dagar.

Fraktbolaget kan ta upp till 5 arbetsdagar på sig att få paketen till rätt adress efter en ändring. Det är därför viktigt att ni kontrollerar leveransadressen när ni får orderbekräftelsen!

3.3 Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

4. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@villaspa.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.

Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.

Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

6. Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@villaspa.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

7. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

8. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgifter

Genom att handla hos Villa Spa Sweden AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Villa Spa Sweden AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish, Svea.

10.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, UPS, Postnord.

10.4.3 Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd

Villa Spa Sweden AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en marknadsledande plattform, Woocommerce, som driftas av en svensk firma, i Sverige.

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

13. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Villkoren uppdaterades senast 2019-04-08


3 Leveranser

3.1 Leveranstid

Beställningar av varor där alla artiklar finns i lager (ingenting är restnoterat) behandlas normalt inom en arbetsdag. Leveranstiden är normal 2-3 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes.

Beställningar av varor där en eller flera artiklar inte finns i lager (de är restnoterat) behandlas normalt inom en arbetsdag. Vi beställer de saknade varorna från våra leverantörer och er leveranstid är normalt 6-10 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes. Om det tar längre tid än så kontaktar vi er för att bekräfta om ni fortfarande vill ha er beställning. Vi delar normalt inte upp leveransen utan skickar hela ordern samlat.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras normalt med DHL eller annan transportör till utlämningsställe. Vissa mindre artiklar skickas som brev.

 

3.2 Fraktkostnader

Fraktkostnad för privatpersoner (normalt används tjänsten DHL Servicepoint) är 100 kr för beställningar under 1000 kr och gratis vid beställningar över 1000 kr.

Fraktkostnad för företag (normalt används tjänsten DHL Paket) är 125 kr.

Fraktkostnad för beställningar utanför Sverige anges alltid i kassan.

Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser alltid den fullständiga fraktkostnaden i kassan.

3.5 Ansvar för leveransen

VillaSpa.se ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

3.5 Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@villaspa.se.

3.6 Leveranser till mottagare utanför Sverige

Vi levererar till både privatpersoner och företag i bland annat Norge, Danmark, Finland, Portugal och Spanien. Fraktkostnad framgår vid beställningen. Vi använder oss normalt av DHL för leveranser men ibland använder vi andra speditörer.

Vid export ut från EU (t.ex. leverans till Norge) så kommer vi att dra av den svenska momsen. Mottagaren kommer att få betala tullavgift och moms vid importen i mottagarlandet. Köparen behöver ange sitt sitt personnummer eller VAT-nummer.

Vid leverans till företag inom EU tillämpar vi EUs B2B VAT-regler, dvs, vi drar av momsen vid beställningen men mottagarens VAT-nummer måste verifieras först.

Om produkten/produkterna ni beställt finns på vårt lager, så är leveranstiden normal 4-8 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes.

Om produkten/produkterna ni beställt inte finns på vårt lager tar vi hem varan från någon av våra leverantörer inom Europa. Leveranstiden är då normalt 8-14 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes. Om det tar längre tid än så kontaktar vi er för att bekräfta om ni fortfarande vill ha er beställning.

4 Betalningsalternativ/betalningsvillkor

Vi erbjuder följande betalningsalternativ till privatpersoner i Sverige:

  1. Klarna Checkout (fram till ca 2018-06-15). Ni hittar Klarnas villkor här: https://www.klarna.com/se
    1. Faktura (betala efter ni fått varorna)
    2. Direktbetalning via internetbank
    3. Kortbetalning
    4. Delbetalning
  2. Svea Checkout (från och med ca 2018-06-15)
    1. Faktura (betala efter ni fått varorna)
    2. Direktbetalning via internetbank
    3. Kortbetalning
    4. Delbetalning
  3. Betala med kortbetalning via Stripe
  4. Betala med Paypal – För mera information besök www.paypal.se.
  5. Betala med Swish – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!
  6. Betala via Bankgiro – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!

Vi erbjuder följande betalningsalternativ till företag i Sverige:

  1. Svea Checkout (från och med ca 2018-06-15)
    1. Faktura (betala efter ni fått varorna)
    2. Direktbetalning via internetbank
    3. Kortbetalning
    4. Delbetalning
  2. Betala med kortbetalning via Stripe
  3. Betala med Paypal – För mera information besök www.paypal.se.
  4. Betala med Swish – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!
  5. Betala via Bankgiro – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!

Vi erbjuder följande betalningsalternativ till privatpersoner och företag utanför Sverige:

  1. Betala med kortbetalning via Stripe
  2. Betala med Paypal – För mera information besök www.paypal.se.
  3. Betala via Internationell banköverföring – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!

4.1 Återbetalningar

Återbetalning sker via den betalningskanal som er beställning ursprungligen gjordes via. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

5 Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning (Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) när du handlar på Villa Spa Sweden AB. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Om Ni vill utnyttja ångerrätten så måste ni kontakta oss först, skicka email till info@villaspa.se.
Ångerfristen räknas från den dag Kunden tar emot varan.
Ångerrätten gäller även om Kunden hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändig. Villa Spa Sweden AB har rätten att bestämma hur stort värdeminskningsavdrag som skall göras på varan om den kommer tillbaka i använt skick.
Vi köp av produkter som räknas som specialbeställning (ej del av vårt standardsortimentet) gäller inte Ångerrätten!

Om kunden utövar sin ångerrätt betalar Villa Spa Sweden AB tillbaka vad kunden har betalat (minus värdeminskningsavdraget) senast inom 30 dagar från det att varan mottagits av Villa Spa Sweden AB. För mer information om ångerrätt, se Hallå Konsument!

VillaSpa.se erbjuder även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. 

Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp/bytesrätt står kunden för returfrakten.

Tänk på att det är Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss – skicka alltid paket spårbart då det tyvärr händer att leveranser försvinner under transporten!

 

6 Reklamationer

Om du har något problem med varan du köpt av oss så kan du reklamera den. Kontakta oss och berätta vad som är fel på varan du köpt. Ni får givetvis ringa oss och diskutera problemet med oss först men om det sedan går till att ni vill reklamera varan så behöver det ske skriftligen, för er och för vår skull. Ange ordernummer / fakturanummer och inköpsdatum samt vad det gäller.

Tänk på att:

  • Reklamera så snart som möjligt – Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt efter att felet inträffat.
  • Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Villa Spa Sweden ABs ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.
  • När du köper en vara har du ett extra starkt konsumentskydd de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt lagen som ursprungliga fel, alltså fel som Villa Spa Sweden AB ansvarar för.
    När det har gått mer än sex månader går bevisbördan över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av Villa Spa Sweden AB.
  • Du kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället.

Mer information om reklamationsrätten hittar du på Hallå Konsument!

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

7 Garanti

Under förutsättning att köparen följer monterings- och skötselanvisningar i enlighet med våra instruktioner, har alla våra produkter ett (1) års garanti på eventuella tillverknings- och materialfel från leveransdagen. Detta gäller ej delar som redan har ersatts på garanti.

Garantin omfattar dock ej

  • normala förslitningsdetaljer såsom glödlampor, packningar, axeltätningar och dylikt
  • skador som orsakats av fasbortfall, strömstötar eller andra yttre orsaker
  • korrosions- och deformationsskador orsakade av för hög temperatur, för höga kemikalie halter (t.ex. klor- eller salthalter), felaktigt pH-värde och alkalinitet

I intet fall kan säljaren göras ansvarig för direkta eller indirekta skador, följdskador eller förluster för köparen. Om produkten modifieras gäller inte garantin.

7 Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar, tryckfel eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Vi reserverar oss för konstruktionsändringar från tillverkarna.

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar av produktinformation eller specifikationer utan förvarning.

8. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice, info@villaspa.se. Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.

En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är är vår VD dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår privacy policy eller kontakta oss på info@villaspa.se.

 


Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
European Commission official website: ec.europa.eu/odr