Köpvillkor Villa Spa Sweden AB

Köpvillkor Villa Spa Sweden AB

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@villaspa.se.

Vår juridiska namn är Villa Spa Sweden AB och vårt organisationsnummer är 556836-2262.
Vår adress är Markgatan 21, 294 32 Sölvesborg, Sverige.

Viktigt om dina personuppgifter

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen (PUL). GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter.

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Privacy Policy.

I korthet kan vår policy beskrivas på följande sätt:

  • Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig.
  • Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. Den informationen som delas ut är begränsad till det ändamål den ska användas till. Till exempel:
    • Om dina varor skickas med DHL så behöver de dina uppgifter för att sköta leveransen .
    • Om du väljer att betala via Stripe så behöver de dina uppgifter för att kunna genomföra betalningen.
    • För att vi ska kunna sköta vår (enlig lagkrav) bokföring så behöver Fortnox dina uppgifter.
  • Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt.
  • Om du anger att du vill ta emot vårt nyhetsbrev så använder vi ett externt system för det. Läs mer på vår sida för Privacy Policy.

Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på info@villaspa.se..

1 Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när VillaSpa.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas normalt inom 24 timmar efter att beställning mottagits av VillaSpa.se.

Kontrollera din orderbekräftelse så att allt stämmer, skulle det vara något du undrar över så kontakta oss omedelbart. Spara orderbekräftelsen och faktura för att ha till hands vid eventuella kontakter med oss.

Om du INTE får en orderbekräftelse, vänligen hör av dig till oss snarast så att vi kan lösa problemet.

Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt.

Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. OBS detta gäller ej varor som är specialbeställda, dvs sådana som normalt inte finns i vårt lager!

Villa Spa Sweden AB har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. Om full betalning uteblir, kommer Vi att debitera Er för returfrakt av produkterna till vårt lager i Sölvesborg.

För att handla hos oss måste du vara 18 år och VillaSpa.se måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

2 Priser

I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU.

Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som VillaSpa.se inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3 Leveranser

3.1 Leveranstid

Beställningar av varor där alla artiklar finns i lager (ingenting är restnoterat) behandlas normalt inom en arbetsdag. Leveranstiden är normal 2-3 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes.

Beställningar av varor där en eller flera artiklar inte finns i lager (de är restnoterat) behandlas normalt inom en arbetsdag. Vi beställer de saknade varorna från våra leverantörer och er leveranstid är normalt 6-10 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes. Om det tar längre tid än så kontaktar vi er för att bekräfta om ni fortfarande vill ha er beställning. Vi delar normalt inte upp leveransen utan skickar hela ordern samlat.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras normalt med DHL eller annan transportör till utlämningsställe. Vissa mindre artiklar skickas som brev.

3.2 Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

3.2 Fraktkostnader

Fraktkostnad för privatpersoner (normalt används tjänsten DHL Servicepoint) är 100 kr för beställningar under 1000 kr och gratis vid beställningar över 1000 kr.

Fraktkostnad för företag (normalt används tjänsten DHL Paket) är 125 kr.

Fraktkostnad för beställningar utanför Sverige anges alltid i kassan.

Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser alltid den fullständiga fraktkostnaden i kassan.

3.3 Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr.

3.4 Felaktig leveransadress

Om du har angett felaktig leveransadress och upptäcker det först efter att varan skickats från oss så förbehåller vi oss rätten att debitera dig 250 kronor för att täcka kostnaden för att ändra leveransen hos fraktbolaget. Vi skickar då ut en faktura till dig som ska betalas inom 15 dagar.

Fraktbolaget kan ta upp till 5 arbetsdagar på sig att få paketen till rätt adress efter en ändring.

Det är därför viktigt att ni kontrollerar leveransadressen när ni får orderbekräftelsen!

3.5 Ansvar för leveransen

VillaSpa.se ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

3.5 Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@villaspa.se.

3.6 Leveranser till mottagare utanför Sverige

Vi levererar till både privatpersoner och företag i bland annat Norge, Danmark, Finland, Portugal och Spanien. Fraktkostnad framgår vid beställningen. Vi använder oss normalt av DHL för leveranser men ibland använder vi andra speditörer.

Vid export ut från EU (t.ex. leverans till Norge) så kommer vi att dra av den svenska momsen. Mottagaren kommer att få betala tullavgift och moms vid importen i mottagarlandet. Köparen behöver ange sitt sitt personnummer eller VAT-nummer.

Vid leverans till företag inom EU tillämpar vi EUs B2B VAT-regler, dvs, vi drar av momsen vid beställningen men mottagarens VAT-nummer måste verifieras först.

Om produkten/produkterna ni beställt finns på vårt lager, så är leveranstiden normal 4-8 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes.

Om produkten/produkterna ni beställt inte finns på vårt lager tar vi hem varan från någon av våra leverantörer inom Europa. Leveranstiden är då normalt 8-14 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes. Om det tar längre tid än så kontaktar vi er för att bekräfta om ni fortfarande vill ha er beställning.

4 Betalningsalternativ/betalningsvillkor

Vi erbjuder följande betalningsalternativ till privatpersoner i Sverige:

  1. Klarna Checkout (fram till ca 2018-06-15). Ni hittar Klarnas villkor här: https://www.klarna.com/se
    1. Faktura (betala efter ni fått varorna)
    2. Direktbetalning via internetbank
    3. Kortbetalning
    4. Delbetalning
  2. Svea Checkout (från och med ca 2018-06-15)
    1. Faktura (betala efter ni fått varorna)
    2. Direktbetalning via internetbank
    3. Kortbetalning
    4. Delbetalning
  3. Betala med kortbetalning via Stripe
  4. Betala med Paypal – För mera information besök www.paypal.se.
  5. Betala med Swish – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!
  6. Betala via Bankgiro – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!

Vi erbjuder följande betalningsalternativ till företag i Sverige:

  1. Svea Checkout (från och med ca 2018-06-15)
    1. Faktura (betala efter ni fått varorna)
    2. Direktbetalning via internetbank
    3. Kortbetalning
    4. Delbetalning
  2. Betala med kortbetalning via Stripe
  3. Betala med Paypal – För mera information besök www.paypal.se.
  4. Betala med Swish – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!
  5. Betala via Bankgiro – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!

Vi erbjuder följande betalningsalternativ till privatpersoner och företag utanför Sverige:

  1. Betala med kortbetalning via Stripe
  2. Betala med Paypal – För mera information besök www.paypal.se.
  3. Betala via Internationell banköverföring – Din beställning skickas först efter att vi registrerat din betalning!

4.1 Återbetalningar

Återbetalning sker via den betalningskanal som er beställning ursprungligen gjordes via. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

5 Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning (Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) när du handlar på Villa Spa Sweden AB. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Om Ni vill utnyttja ångerrätten så måste ni kontakta oss först, skicka email till info@villaspa.se.
Ångerfristen räknas från den dag Kunden tar emot varan.
Ångerrätten gäller även om Kunden hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändig. Villa Spa Sweden AB har rätten att bestämma hur stort värdeminskningsavdrag som skall göras på varan om den kommer tillbaka i använt skick.
Vi köp av produkter som räknas som specialbeställning (ej del av vårt standardsortimentet) gäller inte Ångerrätten!

Om kunden utövar sin ångerrätt betalar Villa Spa Sweden AB tillbaka vad kunden har betalat (minus värdeminskningsavdraget) senast inom 30 dagar från det att varan mottagits av Villa Spa Sweden AB. För mer information om ångerrätt, se Hallå Konsument!

VillaSpa.se erbjuder även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. 

Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp/bytesrätt står kunden för returfrakten.

Tänk på att det är Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss – skicka alltid paket spårbart då det tyvärr händer att leveranser försvinner under transporten!

6 Reklamationer

Om du har något problem med varan du köpt av oss så kan du reklamera den. Kontakta oss och berätta vad som är fel på varan du köpt. Ni får givetvis ringa oss och diskutera problemet med oss först men om det sedan går till att ni vill reklamera varan så behöver det ske skriftligen, för er och för vår skull. Ange ordernummer / fakturanummer och inköpsdatum samt vad det gäller.

Tänk på att:

  • Reklamera så snart som möjligt – Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt efter att felet inträffat.
  • Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Villa Spa Sweden ABs ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.
  • När du köper en vara har du ett extra starkt konsumentskydd de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt lagen som ursprungliga fel, alltså fel som Villa Spa Sweden AB ansvarar för.
    När det har gått mer än sex månader går bevisbördan över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av Villa Spa Sweden AB.
  • Du kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället.

Mer information om reklamationsrätten hittar du på Hallå Konsument!

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

7 Garanti

Under förutsättning att köparen följer monterings- och skötselanvisningar i enlighet med våra instruktioner, har alla våra produkter ett (1) års garanti på eventuella tillverknings- och materialfel från leveransdagen. Detta gäller ej delar som redan har ersatts på garanti.

Garantin omfattar dock ej

  • normala förslitningsdetaljer såsom glödlampor, packningar, axeltätningar och dylikt
  • skador som orsakats av fasbortfall, strömstötar eller andra yttre orsaker
  • korrosions- och deformationsskador orsakade av för hög temperatur, för höga kemikalie halter (t.ex. klor- eller salthalter), felaktigt pH-värde och alkalinitet

I intet fall kan säljaren göras ansvarig för direkta eller indirekta skador, följdskador eller förluster för köparen. Om produkten modifieras gäller inte garantin.

7 Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar, tryckfel eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Vi reserverar oss för konstruktionsändringar från tillverkarna.

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar av produktinformation eller specifikationer utan förvarning.

8. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice, info@villaspa.se. Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.

En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är är vår VD dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår privacy policy eller kontakta oss på info@villaspa.se.

9 Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
European Commission official website: ec.europa.eu/odr


Villkoren uppdaterades senast 2018-06-03